INCOTERMS (INternational COmmercial TERMS)

Conditiile de livrare codificate – INCOTERMS – reprezinta un indrumar deosebit de util pentru toti agentii economici angajati in tranzactiile comerciale international.Ele permit definirea exacta a intinderii obligatiilor partilor in legatura cu una din componentele esentiale ale derularii contractului: LIVRAREA

Incoterms 2000 reprezinta termenii comerciali international acceptati ce definesc si statueaza cadrul in care cumparatorul si vanzatorul isi desfasoara rolul in privinta transportului de marfa, proprietatea asupra marfii, asigurarea marfii.
Incoterms2000 foloseste urmatorii termeni:

  • Grupa E – Vanzatorul pune marfa in propriile depozite la dispozitia cumparatorului:
    • EXW – Ex Works – Franco fabrică (Presupune obligații minime pentru vânzător care trebuie să pună marfa la dispoziția cumpărătorului la sediul său fără a răspunde de încarcarea mărfii în mijlocul de transport al cumpărătorului. Cumpărătorul suportă toate riscurile pe care le comportă preluarea mărfii și transportarea acestora la destinație)
  • Grupa F – Transportul principal nu este platit de catre vanzator, care remite marfa unui transportator desemnat:
    • FCA – Free Carrier – Franco transportator – marfa, dupa ce a fost vanduta este predata de exportator primului caraus, numit de cumparator, la locul convenit. Indicat este sa se stipuleze in contract obligatia vanzatorului de a incarca si stivui marfa in containere in mijlocul de transport pe cheltuiala sa, ramanand in sarcina cumparatorului cheltuielile cu transportul si de descarcare.
    • FAS – Free Along Ship – Franco de-a lungul vasului – se poate utiliza numai in cazul transporturilor maritime si fluviale, cumparatorul angajeaza nava, iar vanzatorul aduce marfa in port si o plaseaza pe chei de-a lungul navei.
    • FOB – Free on Board – Franco la bord – transferul de la vanzator la cumparator al marfii, cheltuielilor, formalitatilor si riscului se face in momentul cand marfa a trecut balustrada (copastia) vasului. (Vânzătorul trebuie să livreze mărfurile unui anumit transportator cu care cumpărătorul are încheiat un contract de transport. Din momentul livrării mărfii, cumpărătorul suportă toate riscurile).
  • Grupa C – Transportul principal este platit de catre vanzator, care suporta cheltuielile dar nu si riscurile pe timpul transportului:
    • CFR – Cost and Freight – Cost și navlu – vanzatorul angajeaza nava, o incarca si o duce in portul de destinatie convenit.
    • CIF – Cost, Insurance, and Freigt – Cost, asigurare și navlu – pe langa CFR vanzatorul are obligatia sa procure pentru cumparator, pe contul acestuia din urma, un contract de asigurare impotriva riscurilor maritime de avariere sau de pierdere a marfii in timpul transportului.
    • CPT – Carriage paid to – Transport plătit până la – vanzatorul plateste transportul pana la destinatie. Conditia poate fi utilizata pentru toate felurile de transport.
    • CIP – Carriage and Insurance paid to – Transport și asigurare plătite până la – pe langa CPT vanzatorul asigura marfa, in numele si pe contul cumparatorului, contra riscurilor minime de avariere si pierdere.
  • Grupa D – Vanzatorul suporta toate cheltuielile si riscurile pentru livrarea marfii la locul de destinatie convenit:
    • DAF – Delivered at Frontier – Franco frontieră – vanzatorul pune marfa la dispozitia cumparatorului la frontiera convenita si indeplineste formalitatile de vamuire la import.
    • DES – Delivered ex Ship – Franco navă nedescărcat (numai pe căi navigabile)- vanzatorul suporta cheltuielile si riscurile aducerii marfii in portul de destinatie, punand-o la dispozitia cumparatorului la bordul navei, nevamuita pentru import.
    • DEQ – Delivered ex Quay – Franco Chei (numai pe căi nevigabile)- pe langa DES, vanzatorul plateste vama in tara cumparatorului.
    • DDU – Delivered Duty Unpaid – Franco destinație nevămuit – vanzatorul nu plateste vama si celelalte taxe din tara cumparatorului.
    • DDP – Delivered Duty Paid – Franco destinație vămuit – vanzatorul plateste toate taxele si riscurile care intervin, ducand marfa la destinatie(maxim de obligații care-i revin vânzătorului).

Noutatile aduse de INCOTERMS 2000

  • FCA – modificarile privind obligatiile de incarcare si de descarcare: apare ca o obligatie de specificare a unui loc. Anterior, specificarea unui loc nu era o obligatie ci doar o obisnuinta.
  • EXW – pentru acest termen se face recomandarea: Termenul nu trebuie utilizat atunci cand cumparatorul nu poate efectua direct sau indirect formalitatile la export. In asemenea cazuri trebuie utilizat termenul FCA sub rezerva ca vanzatorul accepta sa incarce marfa pe cheltuielile si riscul sau.
  • FAS – beneficiaza de aceeasi precizare; Termenul FAS impune vanzatorului obligatia de suporta cheltuielile de export. Este vorba de o solutie total diferita fata de versiunile anterioare cand acestea reveneau cumparatorului. Termenul FAS este utilizat exclusiv pentru transportul pe mare sau pe cai navigabile interioare.
  • FOB – cunoaste si el o mentiune: Daca partile nu inteleg ca marfa este livrata la momentul in care trece peste balustrada vasului, trebuie utilizat termenul FCA .

incoterms

sursa: Wikipedia