Registrul Auto Roman (RAR) a eliberat in luna septembrie primul certificat de agreare pentru transport de marfuri perisabile.
Romania a aderat in 1998 la Acordul privind transportul marfurilor perisabile (ATP), prin intermediul Ordonanţei 75/1998, pentru ca in 2000, prin RNTR 5, sa fie introduse in legislaţie prevederile privind eliberarea certificatului atat la international cat si la intern pentru vehiculele de peste 7,5 tone. In acest context, la acel moment, au fost pregatite toate conditiile pentru efectuarea acestei activitati, inclusiv prin realizarea unui program informatic pentru eliberarea documentului. Pana in luna septembrie a acestui an, nu a existat insa nicio solicitare pentru eliberarea unui astfel de certificat. „Pentru a adapta programul informatic la necesitatile actuale am facut o serie de modificari, in special de ordin grafic“, a aratat ing. Marius Peti, seful Compartimentului Proceduri, Norme si Reglementari Specifice din cadrul RAR, mentionand ca, in prezent, RAR elibereaza certificatul de autorizare ATP pe baza buletinelor de incercari furnizate de laboratoarele agreate la nivel european. „In Romania nu exista inca un asemenea laborator, astfel ca incercarile pentru aceste vehicule nu se pot efectua decat in alte tari, pana la aparitia in tara noastra a unei entitati interesate in construirea si acreditarea unui laborator de acest fel.
De exemplu, cel care ne-a solicitat certificatul ATP a realizat probele la Budapesta“, a mai arătat el. Autorizarea ATP pentru primii 6 ani din momentul fabricării suprastructurii nu se poate obţine decât cu sprijinul producătorului suprastructurii, întrucât implică prezentarea la laboratorul care efectuează încercările a unei documentaţii complete privind soluţiile tehnice utilizate şi caracteristicile materialelor utilizate. Ulterior, aceasta poate fi prelungită de către deţinătorul vehiculului pentru perioade de 3 ani numai în baza buletinelor de verificare care se eliberează de aceleaşi laboratoare, dar fără prezentarea unei documentaţii suplimentare. La nivel european, se acceptă de către cei care realizează aceste autorizări două astfel de perioade de prelungire a câte 3 ani şi, în cazuri excepţionale, o a treia, considerându-se că, după trecerea acestei perioade, materialele folosite îşi pierd calităţile. Orice vehicul agreat dispune de un Certificat ATP şi de o placă aplicată pe vehicul. Reamintim, aproape jumătate din semiremorcile grele frigorifice aflate în evidenţa RAR datează din 2002 sau din perioada anterioară, ceea ce înseamnă că au depăşit sau vor depăşi în curând termenul de 12 ani, după care nu ar mai trebui folosite, în mod normal, pentru transportul de mărfuri perisabile. Circa 30% din autovehiculele frigorifice de până la 3,5 tone se află în aceeaşi situaţie, lucru valabil şi pentru cele cuprinse între 3,5 şi 12 t.